Latest Post

Lamborghini bekerjasama dengan penyelidik MIT untuk mencipta sebuah "self-healing” sport car

Lamborghini konsep Terzo Millennio

Lamborghini bekerjasama dengan penyelidik MIT untuk mencipta sebuah "self-healing” sport car | Lamborghini telah bekerjasama dengan sekumpulan penyelidik dari MIT untuk mencipta Sport car elektrik konseptual, yang diperbuat daripada carbon fibre yang mampu membaiki keretakan atau kerosakan dengan sendirinya!

Lamborghini dengan konsep Terzo Millennio ini telah direka untuk menawarkan visi dalam rekaan masa depan “sports car design”.

Lamborghini konsep Terzo Millennio

Terdiri daripada struktur carbon fibre, kereta ini mempunyai keupayaan untuk "self-heal" dan boleh melakukan pemeriksaan pada semua bahagian kenderaan menggunakan sensor untuk mengesan sebarang keretakan dan ganti rugi dalam substrukturnya.

Sekiranya terdapat retakan kecil dikesan oleh sensor, proses “membaiki diri” bermula dengan mengisi fizikal dengan nanotube - mencegah keretakan daripada menjadi lebih teruk!

“Kerjasama dengan MIT untuk jabatan penyelidikan dan pembangunan kami adalah peluang yang sangat luar biasa pada Lamborghini- "kata Stefano Domenicali, pengurus dan CEO Lamborghini.

Dalam usaha untuk mengatasi had teknologi hari ini, kereta konsep elektrik dan tanpa pemandu dikuasakan oleh supercapacitors dan bukannya bateri konvensional. Dengan memasukkan sistem storan tenaga jenis ini, kenderaan itu boleh dicas dengan pantas dan dapat menghasilkan lebih banyak kuasa daripada bateri.

Lamborghini konsep Terzo Millennio

Lamborghini konsep Terzo Millennio

Supercapacitors dibuat menggunakan karbon, dan ianya cukup mudah dibentuk untuk dimasukkan ke dalam panel badan kereta. Ini menjadikan kenderaan lebih ringan, dan membolehkan seluruh badan kereta digunakan sebagai sistem simpanan tenaga.

"Kami terinspirasi untuk melakukan apa yang mustahil hari ini untuk menjadikan ianya realiti hari esok, Lamborghini mesti sentiasa mewujudkan impian generasi akan datang"

Setiap roda kereta termasuk enjin elektrik bersepadu, yang menyediakan pengalaman empat roda penuh yang dihasilkan pengeluar kereta mewah Itali.

Bebas daripada penggunaan enjin standard yang besar, pereka dan jurutera juga diberi kebebasan untuk menggunakan teknologi futuristik ini, sambil mengekalkan “Lamborghini signature visual identity”.

Lamborghini konsep Terzo Millennio

Satu contoh pernyataan yang sangat kuat ialah evolusi dan pembangunan Lamborghini typical Y-signature di depan dan lampu belakang. Reka bentuk ini berdasarkan kepada seni bina baru, sepenuhnya didedikasikan untuk menyempurnakan aliran udara," jelas Lamborghini.

Tiada ulasan